Kometa. Vene keele õpik 6. klassile
Oksana Palikova, Sofia Volkova
Õpik on mugavalt üles ehitatud: iga tunni tekstid ja harjutused on paigutatud paarislehele. Õpiku juurde sobib kaheosaline töövihik. Töövihiku ülesanded toetavad kirjutamisoskust ning aitavad kinnistada tunni teemat.
Tasakaalustatult koostatud õppevara, kus iga osaoskus – kuulamine, rääkimine, lugemine, kirjutamine – on esitatud õpikus võrdselt. Uue õpiku eripäraks on ka põnevad illustratsioonid, mis viivad õpilase fantaasiamaailma, kasvatades huvi õppeaine vastu. Fantaasiamaailma sisu ja visuaal areneb koos õpilasega põhikooli lõpuni.
- Kuulamisoskust, mis on võõrkeele õppimisel üks keerulisematest osaoskustest, arendatakse igas tunnis erinevate ülesannete abil. Näiteks peab õpilane tuvastama, mitu korda kõlab kindel häälik või sõna, mis on fraasi viimane sõna või milline on lause intonatsioon ehk kas tegemist on küsi- või väitlausega. Lisaks on õpiku jaoks kirjutatud originaallaulud, mis hõlbustavad sõnavara ja grammatiliste konstruktsioonide meeldejätmist (helilooja Vsevolod Pozdejev).
- Rääkimine toetub omakorda kuulamisele: nii rääkimise kui ka seletavate tekstide abil õpetatakse õpilasele õiget vene keele hääldust. Tähelepanu pööratakse nii vene sõna rõhulis-rütmilise struktuuri kui ka lause intonatsiooni eripärale. Rääkimine on samuti igasse tundi lõimitud ning vähemalt üks ülesanne näeb ette ka õpilastevahelist suhtlemist.
- Lugemisoskust arendatakse erinevate ülesannete abil, nii sõnarägastike ja muude mõistatuste lahendamise kui ka fraaside ja tekstide lugemise kaudu. Lugemise juures on oluline loetu tõlkimine eesti keelde: just tõlkides leiab õpilane alateadlikult ema- ja võõrkeele erinevusi või sarnasusi.
- Kirjutamine on 6. klassi õpikus jagatud esimese ja teise poolaasta vahel. Esimesel poolaastal õpitakse lugema ja kirjutama trükitähti, teisel poolaastal õpitakse kirjatähti. Kirjatehnika pole omaette eesmärk, vaid kirjutamine aitab kiiremini lugemisoskust omandada ning sõnavara meelde jätta. Lisaks õpib õpilane suhtlema kirjutamise teel, nagu seda eeldab uus võõrkeele õppekava.
Autorist
Oksana Palikoval on doktorikraad vene keele erialal ja magistrikraad logopeedias. Ta on töötanud Tartu Ülikoolis vene keele lektorina ja Tartu Hansa Koolis vene keele (võõrkeelena) õpetajana ning on praegu Lääne-Tallinna Keskhaiglas kliiniline logopeed. Karjääri jooksul on ta koostanud hulgaliselt õppematerjale, sh ka ainele vene keel võõrkeelena.